Ett år med Interreg Baltic Sea region projektet Light in the Dark

16.12.2024

Det av yrkeshögskolan Novia koordinerade projektet Light in the Dark - Increasing resilience in rural and coastal tourism in the northern Baltic Sea Region by developing off-seasons experiences* har pågått ett år. Året har varit intensivt och har medfört många nya insikter och lärdomar.

Målet med projektet är att förlänga turistsäsongen vid kustområdena kring Östersjön. I de här områdena har turismen traditionellt koncentrat sig till sommarmånaderna, och speciellt juli och augusti. Projektet började med en undersökning gällande naturturisters motiv i sex olika europeiska länder. Nästan 5000 personer deltog i undersökningen som visade att det finns ett intresse för att resa till Östersjöns kustområden också under lågsäsong. På basen av undersökningen kunde potentiella turister delas in i tre olika grupper; en grupp med speciellt intresse för fartfyllda aktiviteter, en annan grupp som ville kombinera semestern med avkopplande naturupplevelser och en tredje som hade ett speciellt intresse att förstå och uppleva det lokala kulturarvet.

Under början av året intervjuades också turismföretagare från alla länder som är med i projektet. Företagen som deltog i den här undersökningen visade ett stort intresse för att förlänga säsongen. De flesta företagen har kostnader för sina anläggningar året om, och alla nya inkomstkällor är välkomna.  De största hindren för att förlänga kustområdenas turismsäsong visade sig vara dåliga förbindelser, det faktum att många turistföretag väljer att stänga då skolorna börjar samt att turisterna förknippar kust- och skärgårdsområden med sommaraktiviteter.

Under hösten har cirka 30 turistföretag som är intresserade av att utveckla nya produkter och upplevelser, deltagit i verkstäder som fokuserat bland annat på kundförståelse, upplevelser, hållbarhetsfrågor och marknadsföring. Produkter som har vidareutvecklats är allt från bastun som en upplevelse, båtturer för att iaktta fåglar i yttre skärgården och vandringar i snölandskap. I nästa skede av projektet kommer produkterna att utvärderas för potentiella turister och resebyråer som säljer resepaket till Norden. Utvalda produkter kommer senare också att testas av en utvald målgrupp. 

Ett enhetligt koncept för att sälja regionen under den mörka tiden håller också på att utvecklas av VisitStockholm. Inom några år så hittar förhoppningsvis en större mängd turister från framför allt Mellaneuropa Östersjöns unika upplevelser också under höst och vår. Det har länge förutspåtts att lugn och tystnad de kommande åren kommer att vara en konkurrensfördel för destinationer som inte lockar massorna.

För mera information kontakta projektledare James Simpson, james.simpson@novia.fi  

Skribent Eva Holmberg, lärare och projektsakkunnig, Yrkeshögskolan Novia

 

* Projektet har en budget av 2.7m€ och projektdeltagarna är från Sverige, Finland, Åland, Estland, Litauen och Lettland. Därtill finns 28 så kallade ”associated partners” från samma länder. Organisationer i Polen kommer att ta del av projektets resultat senare.